tisdag 5 april 2016

Färgrik sommarblommning

Nu börjar det klia i fingrarna, rabatterna är nästan färdigstädade och gräsmattan är full av högar med gammal växtlighet, (till mannens förtret) jag får kratta imorgon...

Jag vill minnas att rabatten runt plommontrödet i fjol blommade under hela sommaren, den var ljuvligt blåa/lila med frodig jättedaggkåpa som kontrast i juni och men lite för rosa i augusti... 
 Sedan tog lila aklejor, kattmynta, lila strandiris, jättedaggkåpa, vit buskros,...
 blå näva, ljusrosa och vita digitalis vid i juni...
En underbar rabatt som utvecklade sig till lite för....
 ...rosa fram i augusti. denna rikblommande myskmalva prunkade likt en babuska 
bredvid rosa sköldpaddsblommor och utblommade jättedaggkåpor, aklejor, iris, nävor och nerklippt kattmynta...

Det jag nu går runt och klurar på är hur jag ska väva in det blålila och gärna lite dimrosa.
 Min första plan är att finna en perenn som är blygsam i sitt bladverk men reser sig med blomstjälkar mellan daggkåpans plantor när den har blommat ut...
Denna underbara blandning fann jag på nätet...jag bör kanske bredda rabatten något på ett par ställen så en vit kantväxt kan få plats..? 

Men utmaningen är ändå först att få någon blomma att ta vid efter/genom jättedaggkåpan och den blå nävan...alltså plantera mellan plantorna så den bryter igenom daggkåpans grönska...
Jag var nere hos Kenneth (världens bästa trädgårdsmästare) på Strandblomman Interfloraoch han rekommenderade...
...rosenstav i första hand, och menade att den är mer lilablå än på bilden, någon som har erfarenhet? Sedan...
Höstanemon
Eller någon astilbe...men hur är det med någon flox tro? 

Vi får se vad det kan bli, jag tar gärna emot råd som kan passa en tidvis blåsig rabatt!!

Ha det bäst! 
Med jord under naglarna...
Kramiz Ella









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar